U bent hier: Home / Departments and Research Centers / LEER / Map In the press / Uitdagende lessen in/uit Nederland

Uitdagende lessen in/uit Nederland

Als het gaat over omgaan met heel getalenteerde leerlingen, kunnen we een aantal lessen leren uit de Nederlandse aanpak, schrijft Kristof De Witte.

De reacties op de oprichting van aparte scholen voor hoogbegaafden waren kritisch (DS 18 augustus). Hoogleraar cognitieve psychologie Wouter Duyck (UGent) gaf aan dat hoogbegaafde leerlingen niet meer ontwikkelingsproblemen hebben dan andere leerlingen (DS 19 augustus) . Toch vormen net de hoogbegaafde leerlingen een vaak onderkende groep en verdienen ze meer aandacht.

In Nederland is aandacht voor excellente leerlingen geen taboe meer. Men stelde er vast dat 10 tot 18 procent van de leerlingen op elk kennisniveau ondermaats presteren. Hoe intelligenter, hoe meer ze onder hun mogelijkheden presteren.

... Het Nederlandse beleid reikt enkele inspirerende oplossingen aan voor getalenteerde leerlingen zoals bv. differentiatie binnen een klas, plusuren ... Onderzoek geeft aan dat interventies voor excellente leerlingen een positief effect op hun leerprestaties hebben. ... Wel wordt duidelijk aangegeven dat maatregelen voor excellente leerlingen best zo vroeg mogelijk gebeuren.

In die zin zijn de privé-initiatieven in Tervuren en Herentals en de bijgeschoolde leraren in Oudenaarde absoluut toe te juichen.

Kristof De Witte